جنرال موتورز (GM)، یکی از بزرگترین خودروسازان جهان، در رویدادی پیشنمایشی، برنامههای جاهطلبانه خود را برای آینده صنعت خودرو آشکار ساخت. این شرکت قصد دارد با ادغام هوش مصنوعی پیشرفته و معرفی سیستمهای رانندگی خودکار نوین، انقلابی در تجربه رانندگی ایجاد کند.
سیستم رانندگی خودکار سطح ۳ در راه است
مهمترین خبر، عرضه سیستم رانندگی خودکار مشروط سطح ۳ است که قرار است تا سال ۲۰۲۸ در مدل کادیلاک اسکالید IQ ارائه شود. این سیستم که GM از آن با عنوان قابلیت «دستها و چشمها آزاد» یاد میکند، به رانندگان اجازه میدهد تا در محیطهای کنترلشده، به ویژه در بزرگراهها، رانندگی را کاملاً به خودرو بسپارند.
این فناوری پیشرفته که قادر است خودرو را تا سرعت ۱۲۹ کیلومتر بر ساعت هدایت کند، از نقشهبرداری دیجیتال پیشرفته، حسگرهای لیدار و الگوریتمهای یادگیری ماشینی پیچیده بهره میبرد. GM اعلام کرده است که هدف نهایی این سیستم، گسترش پوشش عملیاتی به تمامی ۵۰ ایالت آمریکا و کارکرد در هر شرایط آبوهوایی است، که آن را از نمونههای مشابه موجود مانند سیستمهای مرسدس بنز متمایز میکند.
هوش مصنوعی و تعامل طبیعی با خودرو
علاوه بر رانندگی خودکار، جنرال موتورز به دنبال ادغام عمیقتر قابلیتهای هوش مصنوعی در خودروهای خود است. با استفاده از یک ماژول محاسباتی جدید با سیستم خنککننده مایع، GM قصد دارد پلتفرمهای هوش مصنوعی قدرتمندی مانند گوگل جمنی (Google Gemini) را به خودروها بیاورد. در آینده، این شرکت ممکن است سیستمهای هوش مصنوعی اختصاصی خود را نیز توسعه دهد.
هدف از این ادغام، فراهم آوردن امکان تعامل طبیعیتر راننده با خودرو از طریق پردازش زبان طبیعی است. این امر به رانندگان کمک میکند تا با دستورات صوتی ساده و مکالمات روزمره، به راحتی با عملکردهای مختلف خودرو کار کنند.
رویکرد ایمنی و چشمانداز آینده
مری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز، در این رویداد بر «رویکرد ایمنی در اولویت» این شرکت تاکید کرد. او همچنین اظهار داشت که معرفی این فناوریهای جدید با سرعتی بسیار بیشتر از آنچه در گذشته با سیستم Super Cruise شاهد بودیم، در خط تولید جنرال موتورز گسترش خواهد یافت.
بارا چشماندازی از آینده را ترسیم کرد که در آن خودروها میتوانند نیازهای راننده را پیشبینی کرده، او را به مقصد مورد نظر برسانند و حتی در زمانهای بیکاری، به صورت خودکار سرویس و نگهداری خود را انجام دهند. هرچند پیادهسازی چنین فناوریهای پیشرفتهای با چالشهایی همراه خواهد بود، اما GM با استفاده از درسهایی که از برنامه خودروهای خودران کروز (Cruise) خود آموخته، در حال پیشرفت در این زمینه است.
منبع: اینجا











